Pedagogisk planering om taluppfattning och undervisning.

Av Sinara Barreto

Baserad av böcker Förstå och använda tal, Tal och talförståelse och Lgr 11. Inspiration med pedagogisk planering mall från skolbanken.

Beskrivning av arbetsområdet
Det finns olika former att undervisa taluppfattning till barn. I den här planeringen ska jag undervisa tal i bråkform till årkurs 3, vilket innebär  taluppfattning och undervisning
Det är ett spel om tal i bråkform som sträcker sig över två matematiklektioner. 

Konkretisering och förankring i kursplanens syfte
Eftersom vi är olika individer kan vi lära oss olika sätt. Därför är det viktigt ha olika typer av strategier att undervisa taluppfattning i matematik. Matematik kräver logiskt resonemang. grund av detta är det viktigt att elev kliver in i matematiken. Men eleverna måste även veta att det är viktigt att de presterar i klassen. Det vill säga, lärare borde konkretisera det som står i läroplanens kunskapskrav för eleverna för att de ska bli intresserade av att sitt mål.  

Syfte och mål är att eleverna utvecklas i några punkter som läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshem 2011 5.5 Matematik. ”Genom undervisningen i ämnet matematisk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: 
- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, 
- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, 
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, föra och följa matematiska resonemang, och 
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.” (2019, s.55) 
Lärarens uppgift är att motivera, uppmuntra och ge mod till elever och visa att matematik inte är ett skrämmande ämne utan är roligt och det är viktigt att lösa talen.  
Med den här uppgiften kommer eleverna att lära sig bråkuttryck och samtidigt utveckla förmåga att se utrymme och storlek, räknelagarna, situationer i omgivningen. 
Först och främst skulle de lära sig teori och sedan praktik. Det vill säga, först får eleverna teoriuppgifter och sen uppmuntrar lärare eleverna att tänka själva inom bråkspel.   

Centralt innehåll
Vi ska arbeta med tal i bråkform. att eleverna kommer att lära sig olika aspekter av bråk. Genom Centralt innehåll - Taluppfattning och tals användning årkurs 1-3. Jag ska lyfta fram några punkter från centralt innehåll, 
  • ”Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal. 
  • Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer. 
  • Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer. 
  • Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.”(2011, s.55) 

Arbetsformer
Först har läraren en teorilektion om tal i bråkform. Vad är tal i bråkform, hur använder vi och varför måste vi lära om bråkform. McIntosh kräver att ”Vi bör uppmuntra eleverna att använda de språkliga uttrycken halv och fjärdedel när de delar i två eller fyra delar.” (2008, s33). Meningen med det här spelet är inte att bara spela utan att de språkliga uttrycken som McIntosh poängterar i sin bok.   
Efter bråkformlektionen ska eleverna testa själva spelet med sina klasskamrater om bråkform.  

Tal i bråkform - Bråkspel  

Tillbehör: 1 papper A4 , 10 plastkoppar och 10 papperslappar   

Uppgift: Läraren ritar tio cirklar ett A4-papper och varje cirkel ritas en bråkform upp (pizzamodellen).  
plastkopparna anges olika bråkformer med täljare, bråkstreck och nämnare. 
papperslappar skrivs tio enkla problemlösningar inom bråkräkning. Eleverna väljer ut en lapp och läser. Eftersom tal i bråkform är en nyhet till eleverna bör frågorna vara enkla. Till exempel: Igår delade vi en pizza i fyra delar och jag åt en fjärdedel pizza.  
I morse har jag druckit ett halvt glas vatten.  
Strax därpå ska eleverna diskutera tillsammans med sina klasskamrater och försöka hitta rätt svar cirkeln och plastkoppen.  
Se exempel bilder nedanstående.    



Tillvägagångssätt: Eleverna spelar två och två.
A4-pappret finns tio bråkbilder (pizzamodellen) med en halv, en tredjedel, en fjärdedel, en femtedel och vidare. plastkopparna står det bråktal som är täljare, bråkstreck och nämnare som motsvarar cirklarna.  
Eleverna ska välja en lapp, läsa tillsammans med en klasskompis och de ska försöka tänka och skapa en bild i huvudet.   
Läraren går runt alla borden för att hjälpa till om någon av eleverna behöver. att läraren kan förklara om eleverna har svårighet att förstå bråkspelet.  
Eleverna ska läsa problemet och hitta rätt bråktal koppen till rätt bråkbild cirkeln. 
Den av de två eleverna som först kopplar rätt bråktal koppen till rätt bråkbild cirkeln får 10 poäng  
Om båda eleverna kopplar samma tid delar de poängen, 5 poäng till varje spelare.  
Spelets syfte: att förstå grundläggande aspekter av bråk såväl teori som praktik.  

Avslutningsvis och Bedömning (Kunskapskrav) 
Följande kunskapskrav ska bedömas ”Eleven visar grundläggande kunskaper om tal i bråkform genom att dela upp helheter i olika antal delar samt jämföra och namnge delarna som enkla bråk”. (2011.s, 59-60). I det här spelet är det viktigt att läraren sammanfattar hur det blev och hur läraren konkretiserade målet. lektionen observerar läraren och ställer några frågor för sig själv innan eleverna bedöms. Hur presterar eleverna i klassen? Har de någon svårighet? Lär sig eleverna den här lektionen? Att prestera i klassen är värt mycket mer än ett prov.  




Litteraturförteckning


Heiberg Solem, Ida Alseth,Björnar& Nordberg, Gunnar. (2010). Tal och tanke. Lund: Studentlitteratur AB


McIntosh, Alistair. (2008). Förstå och använda tal – en handbok. Göteborg: Göteborgs Universitet


Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket


Västangårds skola Umeå. (2014). ” LPP-mall: Lgr 11 ”Skolbanken. Hämtad från: https://skolbanken.unikum.net/skolbanken/planering/1683395253 


Comments

Popular posts from this blog

Jämförelse: Söderberg och Lagerkvist

Analys - Pälsen / Hjalmar Söderberg

Sveriges språkhistoria och framtid