Bornholmsmodellen - Rimord
Momentets innehåll: Rimord med rim-memory. Skriva och bygga en mening.
Mål/syfte: Syftet med detta är att utveckla
barnens kunskaper och förmågor inom fonologi, kommunikation och skriftligt
språk.
Koppling till styrdokument/kursplan: Lgr11 förskoleklass –
Språk och kommunikation. Rim, ramsor och andra ordlekar.
Klass/grupp : Förskoleklass Antal barn: Små grupp max 5 barn
Tidsomfång: 20-25 minuter
Fånga uppmärksamhet och inledning: Bemöta barn med ett
varmt välkomnande, sitta nära barnen och visa intresse för vad de ska göra och
förklara och uppmuntra till hur man spelar rim-memory. Detta för att fånga
barnens förtroende.
Genomgång och instruktion: För det första momentet
spelar barnen rim-memory tillsammans. För det andra momentet ska barnen skriva
ord från rim-memory. För att avsluta ska barnen försöka att bygga en mening med
rimorden.
Barnens/elevernas arbete: Parvis rim-memory och
enskilt arbete med att skriva ord och bygga mening.
Efter det
Redovisning (elevernas): Barnen redovisade sina
rimord tillsammans som de tagit fram när de spelat rim-memory.
Avslutning: Det blev en lyckad övning där barnen tränade
på rim och formulering av ord och meningar.
Utvärdering (tillsammans med elever): Eleverna tyckte
det var roligt att spela rim-memory och det var ganska intressant att skriva
ord och meningar. Barnen kunde använda sina egna tankar och använda en
strategi.
Uppnåddes mål och syften? Om inte, varför? Jag uppnådde mitt mål, det var ungefär som jag förväntade mig från
förskoleklass. Det är viktigt att notera att barnen har olika strategi för att
bli språkmedvetna. Exempelvis, ett av barnen tänkte på ordet ”Lunch” för att
skriva ”Kör”. (Kö och Ch låter likadant)
Vad har jag lärt mig? Jag lärde mig att alla barn är olika
och har sina moment för att lära sig. Å andra sidan behöver barn alltid
stimulans för att utveckla sig på ett bra sätt. Både skolan och hemmet bör
verkligen stimulera och motivera barnets kognitiva förmågor.
Strålande!
Comments
Post a Comment