Bornholmsmodellen - Rimord

Momentets innehåll: Rimord med rim-memory. Skriva och bygga en mening. 


Mål/syfte: Syftet med detta är att utveckla barnens kunskaper och förmågor inom fonologi, kommunikation och skriftligt språk.  


Koppling till styrdokument/kursplan: Lgr11 förskoleklass – Språk och kommunikation. Rim, ramsor och andra ordlekar.

 

Klass/grupp : Förskoleklass Antal barn: Små grupp max 5 barn 

Tidsomfång: 20-25 minuter

  

Fånga uppmärksamhet och inledning: Bemöta barn med ett varmt välkomnande, sitta nära barnen och visa intresse för vad de ska göra och förklara och uppmuntra till hur man spelar rim-memory. Detta för att fånga barnens förtroende.


Genomgång och instruktion: För det första momentet spelar barnen rim-memory tillsammans. För det andra momentet ska barnen skriva ord från rim-memory. För att avsluta ska barnen försöka att bygga en mening med rimorden. 


Barnens/elevernas arbete: Parvis rim-memory och enskilt arbete med att skriva ord och bygga mening.

 

 

Efter det

 

Redovisning (elevernas): Barnen redovisade sina rimord tillsammans som de tagit fram när de spelat rim-memory.


Avslutning: Det blev en lyckad övning där barnen tränade på rim och formulering av ord och meningar.


Utvärdering (tillsammans med elever): Eleverna tyckte det var roligt att spela rim-memory och det var ganska intressant att skriva ord och meningar. Barnen kunde använda sina egna tankar och använda en strategi.

 

Uppnåddes mål och syften? Om inte, varför? Jag uppnådde mitt mål, det var ungefär som jag förväntade mig från förskoleklass. Det är viktigt att notera att barnen har olika strategi för att bli språkmedvetna. Exempelvis, ett av barnen tänkte på ordet ”Lunch” för att skriva ”Kör”. (Kö och Ch låter likadant)


Vad har jag lärt mig? Jag lärde mig att alla barn är olika och har sina moment för att lära sig. Å andra sidan behöver barn alltid stimulans för att utveckla sig på ett bra sätt. Både skolan och hemmet bör verkligen stimulera och motivera barnets kognitiva förmågor.

 

 Strålande!


Comments

Popular posts from this blog

Jämförelse: Söderberg och Lagerkvist

Analys - Pälsen / Hjalmar Söderberg

Sveriges språkhistoria och framtid