Språklek – Bingo med sammansatta ord

av Sinara Barreto

 Mål/syfte: Syftet är att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek. I detta fall en språklek med sammansatta ord. 

 

Koppling till styrdokument/kursplan: Lgr 11 skolverket – att använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.

 

Klass: Förskoleklass 

 

Tidsomfång: 20-25 minuter

Fånga uppmärksamhet och inledning: Bemöta barn med ett varmt välkomnande, sitta nära barnen och visa intresse för vad de ska göra, förklara och uppmuntra barnen till vad sammansatta ord är. Så att jag kan fånga barnens förtroende.

 

Genomgång och instruktion: För det första momentet ska vi jobba med att lyssna på det sammansatta ordet. För det andra momentet ska barnen dela upp ordet i två. För att avsluta ska barnen spela bingo med sammansatta ord.

 

Barnens/elevernas arbete: Parvis genomförs alla momenten.

 


Efter det


 

Redovisning (elevernas): Barnen redovisade sina sammansatta ord tillsammans som de tagit fram när de spelat bingo med dem.

 

Avslutning: Det blev en trevlig språklek där barnen lärde sig att ett ord kan bli två ord.

 

Utvärdering (tillsammans med elever): Det var första gången de spelade bingo med sammansatta ord. Barnen tyckte det var en jätterolig språklek, de gav tumme upp!

 

Uppnåddes mål och syften? Om inte, varför? Jag uppnådde mitt mål. I början blev barnen nyfikna på hur två ord ibland kan bli ett. Till avslutning förklarade jag hur viktigt det är att förstå varje ords betydelse. Det är viktigt att alla förstår när vi skriver.

 

Vad har jag lärt mig? Att observera djupt hur barnens inlärning sker är verkligen intressant. Jag har lärt mig att barnen kan våga att lära sig utan att känna rädsla och oro. De vågar att fråga om de inte förstår. De är naiva fastän nästan allt som är nytt är roligt i klassrummet. Vi som vuxna kan också lära oss av barnen.


Utmärkt!

Comments

Popular posts from this blog

Jämförelse: Söderberg och Lagerkvist

Analys - Pälsen / Hjalmar Söderberg

Sveriges språkhistoria och framtid