Läs- och skrivundervisningsmetoder - Phonics - Bornholmsmodellen
av Sinara Barreto
Bornholmsmodellen känns ny
och intressant för mig. Av den anledningen väcktes mitt intresse att utforska
mer om modellen, för att i framtiden kunna använda metoden i min undervisning i
en förskoleklass.
Huvudsyftet med den här
studien är att göra en sammanställning med en kritisk granskning av en läs-och skrivundervisningsmetod.
I detta fall Bornholmsmodellen som utgår från Phonics.
Häggström och Lundberg
(2006) Bornholmsmodellen grundades för ca 30 år sedan på en liten ö som heter
Bornholm i Danmark. En experimentgrupp med ungefär 200 förskolebarn fick leka
med språklekar och övningar i en pilotstudie och jämfördes med en grupp med barn
på Jylland. Resultatet var en mycket positiv utveckling av barnens fonologiska
medvetenhet på Bornholm och positiva effekter på läs- och skrivinlärningen. Framförallt
för barnen som i början av studien hade en bristfällig språklig medvetenhet och
liten bokstavskännedom.
Strid (2007)
Bornholmsmodellen är en beredskapsmodell som stimulerar igenom språklekar och
förbereder barn till skriftspråk.
Modellen används mycket i
skolvärlden i förskoleklass. Modellen består av ett material med olika språklekar
för att öva upp den fonologiska språkmedvetenheten. I boken Bornholmsmodellen i praktiken betonar
Maria Rydkvist att ”Vi är noga med att genomföra lekarna systematiskt ”(2012: 8).
Modellen bör användas regelbundet och består av lekar i fem olika grupper vilka
innebär rim och ramsor, meningar och ord, stavelser, första och sista ljud och
analys och syntes av fonem.
1. I den första gruppen får eleverna lyssna
på olika ljud och beskriva vad de hör.
2.
I den andra gruppen arbetar man med
meningsbyggnad, hur meningar delas upp i olika ord och tränar på att förstå
ordens innehåll och form.
3.
I den tredje gruppen tränar man på hur
orden låter i början och på slutet.
4.
I den fjärde gruppen får barnen träna på
att ljuda fonem till ord.
5.
I den femte gruppen uppmärksammas barnen
att ord består av bokstäver och att ljudet på dem används när orden ska
identifieras.
Lundberg & Herrlin (2014) kartläggning är en viktig del av elevens
läs- och skrivutvecklings process. I Bornholmsmodellen finns
ett kartläggningstest som bör genomföras i början av höstterminen i
förskoleklassen och i slutet av vårterminen. Testet genomförs för att kunna
följa upp hur långt barnet utvecklats i den fonologiska medvetenheten.
Analys
med för – och nackdelar med Bornholmsmodellen
Lundberg (2008) framhåller
att pedagogerna måste förstå att ord är konstruerade av fonem och inom dessa
fonetiska kombinationer kan flera ord skapas. Men det är inte alla barn som
kommer på och förstår denna medvetenhet om fonem. På så sätt är det svårt för
några barn att knäcka den alfabetiska koden och läsning och stavning blir
bristfällig. Undervisningen med Bornholmsmodellen är en hjälp för de barn som
har svårt att knäcka koden.
Alatalo skrev i sin bok Läsundervisningens
grunder att ”Phonics är den insats som har ett säkerställt vetenskapligt
underlag som effektiv insats för barn och ungdomar med dyslexi.”(2019: 26). Det
påståendet innebär att Bornholmsmodellen kan vara en bra metod för att hjälpa
barn i ett tidigt stadium som kan ha dyslexi.
I boken Barnet, språket och miljön förklarar
Svensson att ”Ljudningsmetoden betonar i det allra första skedet avkodningen
och menar att när eleverna lärt sig avkoda övergår de till att söka efter
textens innehåll.” (2009: 113). Phonics jobbar med fonetik, att knäcka koden,
bygga och söka kunskap inom bokstäverna och deras ljud.
Bornholmsmodellen ska
inte användas i lågstadiet. Rydkvist (2012) metoden är bara till förskoleklassen
för att förbereda barn före årskurs 1. På det sättet är metoden ofullständig
för att använda som ett verktyg över en längre tid i barnets skolgång, den är
endast förberedande inför lågstadiet.
Häggström och Lundberg
(2006) menar att språklekarna i Bornholmsmodellen kan fungera bra i drygt åtta
månader till små barngrupper. För stora barngrupper kan den fungera bara de
första månaderna. Bornholmsmodellen är bristfällig när gäller stora barngrupper.
Till sist belyser
Svensson i sin bok Barnet, språket och
miljön att ”Språket består av en mängd byggstenar, som språkljud, ord (delar)
och längre fraser” (2009: 18). Med stöd av detta resonemang har Bornholmsmodellen
en brist. Modellen har fokus på bara en del av språkets form. Lundberg (2006) Bornholmsmodellen
fokuserar på fonologisk medvetenhet. Därmed är sammanhanget inte viktigt för den
modellen.
Sammanfattning
Jag anser att Bornholmsmodellen
utifrån Phonics metod är relevant, effektiv och har flera vetenskapliga
bevis med goda resultat för barnen. Dessutom är ljudmetoden lämplig som en
förebyggande åtgärd för barn med dyslexi. Bornholmsmodellen bidrar till bättre
prestanda inom fonologi genom språklekar. Bornholmsmodellens språklekar främjar
barnens fantasi. Lekar gör att det blir roligt och då blir inlärningsförmågan
god på grund av att motivationen ökar.
Jag som pedagog skulle använda
Bornholmsmodellen i min undervisning till förskoleklassens barn. Trots det har
modellen nackdelar som till exempel att den inte passar för stora barngrupper
och det går inte att fortsätta med modellen under hela lågstadiet. Modellen
fokuserar på språkljud och inte på andra områden inom språkets form. För att väga
upp för modellens svagheter skulle jag komplettera med andra metoder i min
undervisning. Samtidigt får jag inte glömma att barn lär sig på olika sätt och därför
tänker jag på olika elevers behov när jag väljer metoder som ska användas.
Referenslista
Alatalo, Tarja (red.)
(2019). Läsundervisningens grunder. Malmö:
Gleerups.
Häggström, Ingrid &
Lundberg, Ingvar (2006). Språklekar efter
Bornholmsmodellen – en väg till skriftspråket. Linköping: Ing-Read.
Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och
undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
Lundberg, Ingvar &
Herrlin, Katrina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar.
Stockholm: Natur & Kultur.
Rydkvist, Maria (2012) Bornholmsmodellen i praktiken. Fler lekar,
metodiska tips och kopieringsunderlag. Stockholm: Natur & Kultur.
Strid, Anna (2007). Studiehandledning till Bornholmsmodellen Vägen till läsning – Språklekar
i förskoleklassen. Stockholm: Natur & Kultur.
Svensson, Ann-Katrin
(2009). Barnet, språket och miljön.
Lund: Studentlitteratur
Comments
Post a Comment