Renässansen & Don Quijote av Miguel de Cervantes

Jag ska utreda vad som kännetecknar renässansen och sedan undersöka hur romanen DonQuijote av Miguel de Cervantes passar in från denna genre. 
av Sinara Barreto


Renässansen började i Italien och spridde sig i hela Europa på 1300-talet till och med cirka 1600 talet. Medeltida ideologin slutade och en ny ideologi skulle börja. Människorna började tänka själva utan att kyrkan störde, men folk behöll ändå sin religiösa tro.

Under renässansen började en ny ideologi utvecklas, bland annat kulturellt artistiskt och litterärt. Därmed några kännetecken för renässansen är exempelvis slutet av feodalismen och början merkantilismen. Länsherrarna förlorade sin makt. “Ruinerade, utfattiga adelsmän blev en vanlig syn. Den medeltida riddarkulturen dog ut” (Jansson, 2006).

Emellertid skrev Miguel De Cervantes en klassisk roman Don Quijote. Alltså, Cervantes skrev om en utfattig adelsman Don Quijote från en by i Spanien som heter La Mancha. Det var en utfattig ogift adelsman som ägde lite mark. Utan att ha något att göra, spenderade han sin tid med att läsa riddarböcker. Han drömde att han var en riddare. Med tiden började han definiera sig som en riddare. Han blev en riddare. Omedelbart hittade han en bonde som var extrem annorlunda, jämfört med honom. Bonden blev hans väpnare. Han fantiserade även om en tjusig dam. Förresten, en riddare måste ha en elegant dam. Komikerparet Don Quijote och hans väpnare Sancho Panza vandrade runt omkring olika orter i Spanien och letade efter äventyr liksom en riktig riddare på medeltiden. Var Don Quijote kritik i bokform, en satir på medeltidens litteratur?

Bakgrund
I början 1300-talet, i Italien i Florence, startas en nya kulturform som kallas Renässansen. Renässans betyder pånyttfödelse. Eftersom Italien var en handelsväg vid medelhavet, spreds omedelbart Renässansen inom Europa. “Författare och vetenskapsmän kan nu ta direkta intryck av gammal, avancerad filosofi och vetenskap som inte har ett smack med den kristna kyrkan att göra” (Jansson, 2006). Renässansen gav människan frihet att uttrycka sig kulturellt, artistiskt, filosofiskt, vetenskapligt och litterärt utan gudomlig inblandning. Då började den pånyttfödda ideologin.

Individerna blev nyfikna och ville veta mera om världen där de bor. “Den födde inte bara ett nytt stilideal utan även en ny människotyp, friade och självständigare än medeltidens. Människan upptäckte sig själv och omvärlden” (Eriksson, 2004). Under dessa förhållanden startas nya tankar angående antropocentrism, vetenskap, merkantilism, humanism, rationalism och hedonism.

Folk fortsatte tro på Gud men Gud var inte i centrum som han varit i medeltiden. Det vill säga, Gud som det centrala eller det huvudsakliga i universum. Individerna kunde reflektera över för sig själva utan Guds makt. Det introducerades en samhällsreform som var neutral i religionsfrågor. "Under renässansen skapas sådana alternativ. Kyrkan förlorade sitt monopol på att tolka världen och människan" (Jansson, 2006). Människan började ställa frågor och ville veta vad som finns runt omkring dem utöver himlen genom vetenskap.

Hedonismen gav frihet att uttrycka sig och njuta av livet. “Fånga dagen, carpe diem, är ett Horatiuscitat som nog alla känner till” (2019). Att njuta av livet så mycket som möjligt utan rädsla för synder som fanns i medeltiden. Under renässansen utvecklades antropocentrism där människan var i centrum och humanism. Människan kan ansvara för sig själv och sitt förnuft. Rationalismen betonade förnuftet och det logiska tänkandet.

“Renässansen sökte sig antika förebilder och betonade människor mångsidighet och individens frihet. Flera av de tidigaste renässansförfattarna visade fortfarande upp en del medeltida drag.” (Pettersson ,1986). Renässanstiden var en ny ideologi med nya tankar. Medeltiden var den gamla ideologin. Don Quijote och Sancho Panza träffade munkar och präster i sin vandring.

Renässansen var en epok som gav oss övergången från medeltiden till den moderna tiden.

Resultat
Romanen Don Quijote visar sönderfallet av riddarkulturens litteratur från medeltiden. I renässansen hade människorna frihet att uttrycka sina tankar. Renässansen var en epok som gav oss övergången från medeltiden till den moderna tiden. Det var det som Cervantes ville representera med sin roman. Slutet på medeltiden och födseln av Renässansen.

Det kan konstateras att Sancho Panza illustrerade förnuft. Han hade sina logiska tankar. Han kunde se Don Quijotes galenskap och hade tålamod med alla dumheter. Don Quijote illustrerade ett gammalt tänkande med sina fantasier. Han trodde på saker som inte fanns men ändå försökte nå en utopi. När han kom tillbaka hem blev han förnuftig och dog. Alltså, då var medeltiden död.

Avslut
Jag har haft möjlighet att läsa Don Quijote för några år sedan. Dock är Don Quijote en sån bok som man borde läsa flera gånger för att reflektera över varje gång när man läser. Det uppfattas att Cervantes illustrerar renässansen genom olika former och moment med humor och verklighet. Don Quijote var kritik i bokform, en satir på medeltida litteratur.

Parets existens är viktigt i hela världen. Jag tycker att världen behöver lite Don Quijote och lite Sancho Panza. Att vara galen är ibland mer rimligt än förnuft. Och att vara förnuftig är ibland rimligare än galenskap.

Vi behövde medeltiden för att kliva in i renässansen. Såsom Don Quijote behövde Sancho Panza i sina äventyr.


Boken var inte bara en satir, den var också skriven för läsaren för att reflektera om sin omgivning.








S-2

Källförteckning: 

Alm, Lars-Göran. (2004). Tankar med tyngd. Stockholm: Natur och Kultur. 

Eriksson, Gunnar. (2004). Idéhistoriens huvudlinjer. Falun: Wahlström och Widstran. 

Gustafsson, Linda. Wivast, Uno. (2019). “Det antika Rom”. Språket och berättelsen 2. Gleerupsportal [2019-02-27]

Gustafsson, Linda. Wivast, Uno. (2019). “Samhället under renässansen”. Språket och berättelsen 2. Gleerupsportal [2019-01-25]

Jansson, Ulf. (2005). Litteraturen Lever. Stockholm: Liber .AB.

Pettersson, Carl-Gustav. (1986).Litteraturhistoriskt ABC. Malmö: Corona.

Svenska Akademiens Ordbok. (2019). https://www.saob.se/ [2019-02-15]

Comments

Popular posts from this blog

Jämförelse: Söderberg och Lagerkvist

Analys - Pälsen / Hjalmar Söderberg

Sveriges språkhistoria och framtid