Språklek – Bingo med sammansatta ord
av Sinara Barreto
Koppling till styrdokument/kursplan: Lgr 11 skolverket – att använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Klass: Förskoleklass
Tidsomfång: 20-25 minuter
Fånga uppmärksamhet
och inledning: Bemöta
barn med ett varmt välkomnande, sitta nära barnen och visa intresse för vad de
ska göra, förklara och uppmuntra barnen till vad sammansatta ord är. Så att jag
kan fånga barnens förtroende.
Genomgång och instruktion: För det första momentet ska vi jobba med att lyssna på det sammansatta ordet. För det andra momentet ska barnen dela upp ordet i två. För att avsluta ska
barnen spela bingo med sammansatta ord.
Barnens/elevernas arbete: Parvis
genomförs alla momenten.
Efter det
Redovisning (elevernas):
Barnen redovisade sina
sammansatta ord tillsammans som de tagit fram när de spelat bingo med dem.
Avslutning: Det blev en trevlig språklek där barnen lärde
sig att ett
ord kan bli två ord.
Utvärdering (tillsammans med elever): Det var första
gången de spelade bingo med sammansatta ord. Barnen tyckte det var en jätterolig
språklek, de gav tumme upp!
Uppnåddes mål och
syften? Om inte, varför? Jag uppnådde mitt mål. I början blev
barnen nyfikna på hur två ord ibland kan bli ett. Till avslutning förklarade jag
hur viktigt det är att förstå varje ords betydelse. Det är viktigt att alla
förstår när vi skriver.
Vad har jag lärt mig? Att observera djupt hur barnens inlärning sker är verkligen intressant. Jag har lärt mig att barnen kan våga att lära sig utan att känna rädsla och oro. De vågar att fråga om de inte förstår. De är naiva fastän nästan allt som är nytt är roligt i klassrummet. Vi som vuxna kan också lära oss av barnen.
Comments
Post a Comment